Jistým bodem počínaje není již návratu. Toho bodu je třeba dosáhnout. (Franz Kafka)
Se zahájením platnosti nového jízdního řádu dochází k realizaci konceptu Jizerskohorské železnice, do níž patří železniční tratě 034 Smržovka–Josefův Důl, 036 Liberec–Harrachov, 037 Liberec–Černousy, 038 Raspenava–Bílý Potok a 039 Frýdlant–Jindřichovice.
Na těchto tratích budou nasazena nová vozidla Českých drah, které výběrové řízení vyhrály. Kromě často zmiňovaných Stadlerů RS1 půjde i o poslední (doufáme, že opravdu poslední) generaci dvoudílných Regionov, vzniklých rekonstrukcí starších, leč spolehlivých vozidel řady 810.
Realizace připravované koncepce, která má zatraktivnit veřejnou dopravu v našem výběžku, se zavedením nového jízdního řádu dostala do finální podoby. Plány KORIDu (koordinátor dopravy kraje) jsou dostatečně popsány na webu iidol.cz (viz odkazy níže), ve stručnosti jde o preferenci vlaků na vytížených spojích z velkých spádových oblastí, nahrazení části večerních vlaků autobusy, odstranění některých souběžných jízd vlaků a autobusů, začlenění firemních autobusů do veřejných linek, vytvoření nových přestupních míst (např. Frýdlant a Raspenava) atd.
Některá z navržených řešení jsou pozitivní, mimo jiné provázání obou druhů hromadných doprav, kolejové i silniční, výše uvedené zapojení autobusů podniků průmyslových zón do systému apod. Jiná dosud vzbuzují obavy o jejich fungování: např. reálné návaznosti bus/vlak a naopak, neboť dispečerský aparát, zabezpečující přípoje funguje na drahách a jen v některých krajích s podobnými dopravními systémy. Problémy mohou být na trati Liberec–Frýdlant (a vzhledem k charakteru kolejové dopravy na jednokolejných tratích i budou, jde jen o to, jak často), neboť díky značnému navýšení spěšných vlaků do Frýdlantu zde takto nahuštěný grafikon osobní vlakové dopravy ještě nebyl, a nezbývá tak prostor pro snižování jakéhokoli většího zpoždění, ať vzniklého vinou drah nebo z jiných příčin.
Přejme si, aby kraji tento plán vyšel, neboť právě my jsme jeho obyvateli a potýkat se v současné době navíc s komplikacemi v dopravě do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami, by mohlo být jen další hořkou kapkou do poháru. Nevhodným se jeví i prudký nárůst individuální dopravy, zejména při stavu komunikací a „schopnostech“ některých uživatelů silnic.
© 2011 spolek Frýdlantské okresní dráhy