Zvláštní vlak s motorovou lokomotivou T 478.2078 projel na své cestě po pohraničních tratích i celé Frýdlantsko.
Pro zájemce nejen zahraniční (k tomu mohla svádět cena uvedená v eurech) zorganizovala společnost Steam Story Agency třídenní výlet po železničních pohraničních přechodech bez osobní dopravy ležícími mezi ČR, Německem a Polskem.
Vlak tvořila souprava osobních vozů především 1. třídy, jídelního a servisního vozu, tažená dieselelektrickou lokomotivou řady T 478.2 bez tlumiče, díky čemuž byla její jízda zdaleka nepřeslechnutelná.
Do Liberce přijeli po peážní trati přes Žitavu, na Frýdlantsku zavítali do Jindřichovic a Bílého Potoka. Zřejmě kvůli problémům s byrokratickou zvůlí nezajeli z Frýdlantu do polského Závidova a náhradním programem pro následující den byl Kořenov, kde probíhaly historické jízdy na zubačce.
Dieselelektrická lokomotiva řady T 478.1 byla zkonstruována na začátku 60. let jako náhrada parní trakce v osobní dopravě. Dva prototypy byly vyrobeny v pražském podniku ČKD roku 1964, poté rychle následovala ověřovací série. Do roku 1971 bylo vyrobeno celkem 230 kusů sériových strojů a 82 dalších v provedení bez parního generátoru (T 478.2).
Popis: skříňová lokomotiva se dvěma stanovišti je vybavena přeplňovaným naftovým šestiválcem K 6 S 310 DR o výkonu 1102 kW (vrtání 310 mm, objem 163 l), který je spojen s trakčním dynamem, zdrojem pro čtyři trakční elektromotory uložené v podvozcích. Ve střední části skříně jsou dále pomocné pohony (kompresor, nabíjecí dynamo a budič), blok chlazení, brzdová a elektrická výzbroj a parní generátor pro vytápění osobních vozů. Lokomotiva váží 72 t, maximální rychlost je 100 km/h.
Netechnická poznámka: název „zamračená“ pro výše zmíněnou lokomotivu odkazuje na poněkud přísný vzhled jejích ostře řezaných rysů na čelech spolu s převislou střechou nad okny. Další známá přezdívka „bardotka“ byla snadno vysvětlitelná zejména u prototypů a ověřovací série, které měly čela typických oblých tvarů bez ostrých hran, což měla z bočního pohledu Brigitte Bardotová v té době také...
.© 2013 spolek Frýdlantské okresní dráhy