„Služební cesta“ do Rumunska

Poslední srpnový týden se uskutečnila dlouho očekávaná cesta do Rumunska, spojená s pořízením staršího úzkorozchodného vozu švýcarské výroby do sbírek Spolku FOD.

Tři členové Spolku FOD (i s doprovodem) vyrazili na dlouhou cestu osobním vozem značky Škoda Octavia až do Rumunska, aby si na místě prohlédli čtyřnápravový osobní vůz švýcarské výroby, a vyjednali podmínky pro jeho získání a následnou přepravu do Frýdlantu v Čechách.

  • 26. srpna, den první: zvláštní jízda naším vozem B4i 20224, a poté obchodní jednání. Později i jízda vlakem z Crişcioru do Bradu a zpět (a to včetně prohlídky zázemí dráhy a bývalého dolu na zlato. Žádné nemáme);
  • 27. srpna, den druhý: jízda parním vlakem z Abrudu na konečnou a zpět.
V Rumunsku V Rumunsku V Rumunsku

Rumunské úzkorozchodné dráhy

Ještě kolem roku 1970 bylo v Rumunsku na tři tisíce kilometrů úzkorozchodných lesních železnic. Vzhledem k určité izolaci země za Ceausescova režimu byl možná zpomalen ekonomický vývoj, přínosem pro nás všechny však bylo i uchování mnoha nostalgických úzkorozchodných parních železnic, které sloužily místním venkovským komunitám a průmyslu.
Ekonomické změny po pádu komunismu však zanedlouho nastartovaly i proces jejich rušení.

    Jen krátký seznam úzkokolejek (rozchod 760 mm, stav cca 2013):
  • Viseu de Sus – Novat – Botizu – Coman, délka: 52,7 km, původně 64,3 km;
  • Covasna – Planul Înclinat – Comandău – Ghiurca, délka 20 km, původně 118,3 km;
  • Cimpu Cetatii – Brazatel – Mikuly;
  • Comanesti – Petrosu – Negru;
  • Finis – Valea Iapi – Cruce;
  • Margina – Petroasa – Cheiva – Sasa;
  • Moldovita – Rasca – Argel;
  • Oituz – Fagrotund;
  • Orastie – Costesti – Valea Rea – Timpu;
  • Rastolita – Secu – Gura Scurtu;
  • Risca – Slatioara – Deleleu;
  • Roznov – Falcau;
  • Scutaru – Bucias – Comanici;
  • Stilpeni – Aninoasa – Rausor – Carpenoasa;
  • Tazlau – Gryl;
  • Teregova – Petris – Poiana – Banjal;
  • Tirgu Jiu – Borosteni - Tismana – Apa Neagra;
  • Toplita – Creanga – Borsec.

Jedním z lidí, kteří se zasloužili o zachování, a případně i obnovení provozu těchto unikátních drah, je švýcarský železniční nadšenec a publicista Michael Schneeberger. Dal dohromady další železniční nadšence z celé Evropy a následně založili spolek „Hilfe für die Wassertalbahn“ pro záchranu povodní na třech desítkách míst poničené trati, vycházející z městečka Vișeu de Sus v pohoří Maramureš, a nazývané rumunsky též Mocănița. (Od roku 2003 železnici provozuje dřevozpracující firma R.G. Holz Company, a v roce 2010 trať získala statut kulturní památky.)

Dalším aktivním je například rakouský občan Georg Hocevar, který založil sdružení pro zachování úzkorozchodného dědictví v Rumunsku. Za několik let se mu podařilo zachránit, obnovit a znovu otevřít hned několik úzkorozchodných tratí pro turisty: Brad–Crişcior (Hunedoara), Covasna–Comandău, Moldoviţa a Abrud–Câmpeni.

Přeprava a skládání vozu

V úterý – 6. září ráno –, zastavil bílý kamion s rumunskou poznávací značkou a ložený vozem B4i 20224 před přejezdem dvou normálněrozchodných tratí a jedné, kdysi zmizelé Heřmaničky. Tak začala poslední etapa dlouho plánované akce.

Zkušená posádka zahraničního vozu (heslo dne: „no problem“) a všichni přítomní členové Spolku FOD zahájili koordinované manévry, které postupně dostaly železniční vůz ze silničního návěsu až do nitra topírny frýdlantského muzea.

Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu Přeprava a skládání vozu

Za příkladně zvládnutou akci děkujeme mj. rumunským kolegům a především posádce kamionu.

zpět...

.

© 2016 spolek Frýdlantské okresní dráhy