Parním vlakem do Jindřichovic!

Tradiční akce „Jindřichovické dny“ byla letos doplněna o jízdu zvláštního vlaku se dvěma parními lokomotivami.

Pro obec Jindřichovice pod Smrkem a její kulturně-společenskou akci zabezpečil Spolek FOD spolu s dalšími obdobnými sdruženími a institucemi jízdu historického vlaku vedeného dvěma parními lokomotivami: turnovským „kafemlejnkem“ 310.0134 a „ventilovkou“ 431.032 bratrů Bednářů z Vonwillerky.

Jindřichovické dny 2018

Program akce byl naplánován od pátku 10. srpna 17 hodin až do velmi, velmi pozdního večera následující soboty. Zábavu i poučení si zde našla každá věková kategorie, ale zejména děti. Nechyběla hudební produkce, hasičská soutěž, historický šerm a mnohé další. Podrobnosti na webu obce.

Parní vlak:

Zvláštní parní vlak jel dopoledne z Liberce do Jindřichovic p. Sm., poté po technické přestávce do Raspenavy, nedlouho nato zpět do Jindřichovic, a po doplnění vody se odpoledne vrátil do Liberce.
Vlak byl složen ze dvou parních lokomotiv (info zcela dole) a soupravy historických osobních vozů. Jejich návoz z Turnova do Liberce proběhl již v pátek odpoledne.

Akce byla ohrožena dlouhotrvajícím suchem s následně vyhlášeným zákazem zahrnujícím i jízdy parních lokomotiv, ale díky příznivému počasí (tj. dešti:-) byl zákaz v pátek ve 14 hodin odvolán. A až na menší závadu na kompresoru turnovské lokomotivy vše proběhlo k naprosté spokojenosti pořadatelů i veřejnosti (cestující i necestující). Díky zmíněné závadě došlo ve Frýdlantě k přeřazení hnacích vozidel a do Jindřichovic se jelo se dvěma lokomotivami v čele vlaku.

Fotografie z akce

Zbrojení ventilovky v muzeu FOD:

Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic

Momentky z jízdy od členů:

Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic

A výběr od pana Miroslava Fogla:

Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic Parním vlakem do Jindřichovic

Za možnost zveřejnění těchto velmi pěkných fotografií děkujeme.

Parní lokomotiva 310.0134

Kafemlejnek v Bílém PotoceAsi nejtypičtější lokomotiva místních drah byla vyráběna od roku 1878 v několika rakouských lokomotivkách jako řada 97, roku 1900 se strojem 97.182 přidala i První českomoravská továrna na stroje v Libni. Výroba skončila v roce 1913, ale protože se jednalo o nenáročný stroj s nízkými náklady na provoz, byly u nás provozovány až do roku 1968.
Lokomotivu 310.0134 provozuje Klub přátel železnic Českého ráje z Turnova.

    Technické údaje:
  • evidenční číslo: 38-135,
  • charakteristika: C m2t,
  • výhřevná plocha: 59,1 m²
  • počet a průměr válců: 2x345 mm
  • průměr spřažených kol: 930 mm
  • zásoba vody: 4 m³
  • zásoba uhlí: 1,5 m³
  • nejvyšší rychlost: 40 km/h
  • hmotnost ve službě: 30,6 t
  • přibližný výkon: 230 kW

Parní lokomotiva 431.032

Ventilovka ve FrýdlantuLehká tendrovka řady 431.0 (opět) rakouské konstrukce byla v počtu „pouhých“ 31 kusů typickou lokomotivou především slovenských kopcovitých tratí, a to až do začátku sedmdesátých let. Spolehlivá a u personálu oblíbená řada s poměrně nízkými provozními náklady (i díky ventilovému rozvodu, v českých zemích jen zřídka používaným).
Lokomotivu 431.032 provozují bratři Bednářové z Vonwillerky se sídlem v Žamberku.

    Technické údaje:
  • evidenční číslo: 01-031,
  • charakteristika: 1'D1'p2t,
  • výhřevná plocha: 106,9 m²
  • počet a průměr válců: 2x450 mm
  • průměr spřažených kol: 880 mm
  • zásoba vody: 8 m³
  • zásoba uhlí: 3,2 m³
  • nejvyšší rychlost: 60 km/h
  • hmotnost ve službě: 63,4 t
  • přibližný výkon: 540 kW

Podpořili nás:
Liberecký kraj, města Frýdlant v Čechách, Nové Město pod Smrkem, Raspenava a obce Dolní Řasnice, Horní Řasnice, Jindřichovice pod Smrkem, Krásný Les; dále bratři Bednářové (majitelé Ventilovky, fa Vonwillerka) a vstříc vyšel i Klub přátel železnic Českého ráje. Všem děkujeme.

zpět

.

© 2018 spolek Frýdlantské okresní dráhy