Tradiční akce „Jindřichovické dny“ byla letos doplněna o jízdu zvláštního vlaku se dvěma parními lokomotivami.
Pro obec Jindřichovice pod Smrkem a její kulturně-společenskou akci zabezpečil Spolek FOD spolu s dalšími obdobnými sdruženími a institucemi jízdu historického vlaku vedeného dvěma parními lokomotivami: turnovským „kafemlejnkem“ 310.0134 a „ventilovkou“ 431.032 bratrů Bednářů z Vonwillerky.
Program akce byl naplánován od pátku 10. srpna 17 hodin až do velmi, velmi pozdního večera následující soboty. Zábavu i poučení si zde našla každá věková kategorie, ale zejména děti. Nechyběla hudební produkce, hasičská soutěž, historický šerm a mnohé další. Podrobnosti na webu obce.
Zvláštní parní vlak jel dopoledne z Liberce do Jindřichovic p. Sm., poté po technické přestávce do Raspenavy, nedlouho nato zpět do Jindřichovic, a po doplnění vody se odpoledne vrátil do Liberce.
Vlak byl složen ze dvou parních lokomotiv (info zcela dole) a soupravy historických osobních vozů. Jejich návoz z Turnova do Liberce proběhl již v pátek odpoledne.
Akce byla ohrožena dlouhotrvajícím suchem s následně vyhlášeným zákazem zahrnujícím i jízdy parních lokomotiv, ale díky příznivému počasí (tj. dešti:-) byl zákaz v pátek ve 14 hodin odvolán. A až na menší závadu na kompresoru turnovské lokomotivy vše proběhlo k naprosté spokojenosti pořadatelů i veřejnosti (cestující i necestující). Díky zmíněné závadě došlo ve Frýdlantě k přeřazení hnacích vozidel a do Jindřichovic se jelo se dvěma lokomotivami v čele vlaku.
Zbrojení ventilovky v muzeu FOD:
Momentky z jízdy od členů:
A výběr od pana Miroslava Fogla:
Za možnost zveřejnění těchto velmi pěkných fotografií děkujeme.
Asi nejtypičtější lokomotiva místních drah byla vyráběna od roku 1878 v několika rakouských lokomotivkách jako řada 97, roku 1900 se strojem 97.182 přidala i První českomoravská továrna na stroje v Libni. Výroba skončila v roce 1913, ale protože se jednalo o nenáročný stroj s nízkými náklady na provoz, byly u nás provozovány až do roku 1968.
Lokomotivu 310.0134 provozuje Klub přátel železnic Českého ráje z Turnova.
Lehká tendrovka řady 431.0 (opět) rakouské konstrukce byla v počtu „pouhých“ 31 kusů typickou lokomotivou především slovenských kopcovitých tratí, a to až do začátku sedmdesátých let. Spolehlivá a u personálu oblíbená řada s poměrně nízkými provozními náklady (i díky ventilovému rozvodu, v českých zemích jen zřídka používaným).
Lokomotivu 431.032 provozují bratři Bednářové z Vonwillerky se sídlem v Žamberku.
Podpořili nás:
Liberecký kraj, města Frýdlant v Čechách, Nové Město pod Smrkem, Raspenava a obce Dolní Řasnice, Horní Řasnice, Jindřichovice pod Smrkem, Krásný Les; dále bratři Bednářové (majitelé Ventilovky, fa Vonwillerka) a vstříc vyšel i Klub přátel železnic Českého ráje. Všem děkujeme.
© 2018 spolek Frýdlantské okresní dráhy