Zvláštností Heřmaničky byla provazcová brzda, kdy byla vozidla ve vlaku nad střechou spojena provazem zajišťujícím při přetržení vlaku či přeříznutí provazu obsluhou samočinné zastavení. Nezbytnou součástí výbavy vlakového personálu byl tedy ostrý nůž, odtud také jeden z názvů úzké: „kudlanka“.
Samotnou brzdnou sílu vytvářely třecí kotouče u jednotlivých náprav, k napínání lana sloužil brzdový rumpál na lokomotivě. Pro složité spojování lana mezi vozidly a nemožnost plynulého ovládání brzdění nedosáhl tento typ brzdy širšího rozšíření. Ale poslední pravidelný vlak s touto brzdou vyjel na trať dokonce až v 80. letech 20. století.
více o Heberleinově provazcové brzdě
V expozici muzea se nachází několik kladek a původní lano s brzdovými spojkami z úzkorozchodného vozu bývalých Frýdlantských okresních drah.
.© 2009 spolek Frýdlantské okresní dráhy