Zvláštní akce

První zimní den – alespoň podle kalendáře – navštívila malá skupinka členů Spolku FOD německé kolegy ze spřáteleného sdružení ZOJE.

Na návštěvě v Bertsdorfu

BertsdorfTrojice našich členů přijela do Bertsdorfu 21. prosince dopoledne. Po přivítání a teplém občerstvení se zúčastnili vztyčení nového stožáru, kde rovněž přiložili ruce k dílu. Následovala prohlídka lokomotivního depa s vodojemem – vodní nádrží pro neustále žíznivé parní lokomotivy, odkud byla rovněž pořízena úvodní fotografie.

Dalším místem pro zvědavé členy Spolku se stalo stavědlo v Bertsdorfu, postavené roku 1938. Jeho zabezpečovací zařízení z předválečného období je již historickým unikátem a zřejmě poslední tohoto typu provozované v Německu.
Ovládání a závislosti návěstidel, výhybek, výkolejek a dalších zařízení jsou provedeny na mechanickém principu s využitím drátovodů, závaží a dalších mechanismů. Pouze vjezdové návěstidlo od Žitavy bylo kvůli častému zamrzání drátového vedení nahrazeno světelným i s elektrickým přenosem signálu do původního systému.

Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf Bertsdorf
Historie a popis tratě

Trať ze Žitavy do Oybinu a Jonsdorfu byla otevřena 24. listopadu 1890, dva roky po založení společnosti. Pravidelný provoz byl zahájen 15. prosince 1890. Tato soukromá dráha byla roku 1906 začleněna do královských saských státních drah (K. Sächs. Sts. EB). V roce 1928 byly zakoupeny první z lokomotiv řady 99.73-76, které je možné vidět v čele vlaků dodnes. Deset let poté došlo k částečné motorizaci provozu elegantními vozy VT 137, které zde jezdily až do roku 1964. V roce 1962 proběhly provozní zkoušky s dieselovými lokomotivami. Nákladní provoz na úzkorozchodce byl zastaven v roce 1992.

Roku 1993 bylo v Oybinu otevřeno úzkorozchodné železniční muzeum. Následující rok bylo založeno sdružení SOEG (Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft mbH), které v roce 1996 převzalo provoz na úzkorozchodce od DB AG. Provoz na trati nyní řídí dispečer z Bertsdorfu, kde má spolek ZOJE, provozující zde železniční dopravu, i své zázemí. Tomu napomohlo i zakoupení staniční budovy a její postupná rekonstrukce.

Mapka sítě ZOJE

Poděkování za možnost navštívit tato zajímavá místa patří kolegům ze spolku Interessenverband der Zittauer Schmalspurbahnen e. V. (německy).

zpět

.

© 2013 spolek Frýdlantské okresní dráhy