Ventilovka

Do Frýdlantu v Čechách přijela po své vlastní ose provozní parní lokomotiva 431.032, a to jen necelý půlden po odjezdu unikátního čs. legiovlaku.

V bývalé výtopně Frýdlant v Čechách, kde Spolek FOD provozuje své železniční muzeum, získala dočasný útulek provozní parní lokomotiva 431.032, nazývaná též ventilovka.

Historie:

Během válečných let doplnily Slovenské železnice svůj park o 25 tendrovek tohoto typu. Za vzor jim posloužila úspěšná rakouská řada 378 pro vedlejší tratě, vyráběná od roku 1927. Byla to jedna z nejzdařilejších rakouských konstrukcí v éře po Karlu Gölsdorfovi. Po konci války je doplnilo ještě 6 kořistních rakouských strojů.

Ve srovnání s řadou 423.0 vycházely provozně o něco lépe, personálem byly oblíbené, ale jejich slabší stránkou byla údržba ventilového rozvodu a nižší výkon. Dobře se uplatnily na kopcovitých tratích středního Slovenska, posledním působištěm pak byla vozební stanice Lučenec a tratě na jihu Slovenska. Vyřazovány byly na konci šedesátých a začátkem sedmdesátých let.

    Technické údaje:
  • evidenční číslo: 01-031,
  • charakteristika: 1'D1'p2t,
  • výhřevná plocha: 106,9 m²
  • počet a průměr válců: 2x450 mm
  • průměr spřažených kol: 880 mm
  • zásoba vody: 8 m³
  • zásoba uhlí: 3,2 m³
  • nejvyšší rychlost: 60 km/h
  • hmotnost ve službě: 63,4 t
  • přibližný výkon: 540 kW
Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu Ventilovka ve Frýdlantu

Děkujeme majitelům unikátní parní krásky za vstřícnost a přejeme stovky (nebo radši tisíce) dalších kilometrů.

zpět

.

© 2018 spolek Frýdlantské okresní dráhy