Zvláštní jízdy

Se singrovkou na státní hranici

Na rozdíl od většinové populace se najdou lidé, kteří jsou ochotni dny sváteční trávit po svém. Takoví se sešli i 6. prosince na Mikulášské jízdě po Frýdlantsku.

Lepenková jízdenkaAkci pro zájemce převážně ze severovýchodu republiky zorganizoval Tomáš Votoupal, a Spolek FOD zajistil provoz na tratích s tzv. zjednodušenou dopravou dle předpisu D3 (tzn. bez výpravčího, jehož povinnosti zčásti přebírá strojvedoucí).
Motorový vůz M 240.0057, dnes označovaný řadou 820, ale mezi lidem železničářským mnohem známější jako singrovka, zapůjčila i se strojvedoucím Železniční společnost Tanvald (www.zubacka.cz).

M 240 a 814 ve VišňovéNa polské hraniciM 240 ve frýdlantském depuPrvní část cesty vedla z Liberce přes Frýdlant v Čechách, kde nastoupili členové Spolku FOD, do železniční stanice Višňová. Tam se také uskutečnila první fotozastávka, neboť zachytit na jednom snímku dnes již historickou singrovku s moderní Regionovou nelze příliš často.

Poté se pokračovalo směrem ke státní hranici s Polskem, do zastávky Černousy, za niž zajíždí už jen nákladní vlaky ČD Cargo, jejichž lokomotivy končí v nedaleké stanici Zawidów (před válkou německý Seidenberg). Po inspekci hraničního úseku spojené s nezbytnou fotodokumentací nastoupili účastníci do motorového vozu, a ten je odvezl zpět do Frýdlantu, přesněji do frýdlantského depa proměněného v malé železniční muzeum. Odborného výkladu se ujal místopředseda Spolku FOD a cestovatelům přiblížil cíle muzea i jednotlivé exponáty.

Před druhou částí cesty zavítala singrovka do prostoru bývalého úzkorozchodného nádraží, ležícího z druhé strany frýdlantské staniční budovy, tedy před nádražím.

Nové MěstoJindřichovice pod SmrkemCílem druhé části cesty byla kdysi další pohraniční stanice Frýdlantska – Jindřichovice pod Smrkem, kam až do konce války zajížděly pruské (německé) vlaky. Dráha zde vede dlouhým obloukem přes Nové Město (rovněž pod Smrkem), jinak sídlo dirigujícího dispečera. Tam se díky křižování s osobním vlakem konala další fotozastávka. Po odjezdu zmíněného vlaku, vedeného zde dominující řadou 810, pokračovala jízda do koncové stanice Jindřichovice pod Smrkem, který se toho dne schovával v nízké oblačnosti. Po dojetí na samotný konec koleje nutně následovala cesta zpět.

Dolní ŘasniceJako zpestření se ještě v zastávce Dolní Řasnice projela notně rezavá manipulační kolej, která má být zanedlouho v rámci optimalizace dopravní cesty snesena. Návrat zpět přes Frýdlant do Liberce probíhal již za rychle postupujícího soumraku.

zpět

.

© 2009 spolek Frýdlantské okresní dráhy