kontakt odkazy zdroje info úvod

Zvláštní jízdy

Doprovod německé páry BR 52

Členové spolku FOD zajistili ve spolupráci se SŽV Jaroměř doprovod zvláštního parního vlaku německého spolku z Löbau, který 2. května – v době oslav 150 let od zahájení provozu – projel po železniční trati Pardubice–Liberec.

Oslavy 150 let dráhySamotné oslavy 150 let Pardubicko-liberecké dráhy proběhly o prodlouženém víkendu 1. až 3. května, jejich program naleznete na plakátu, který poskytl dopravce Společnost železniční výtopna Jaroměř.

(soubor PDF, 890 kB)stáhnout...

Sonderzug der Ostsächsischen Eisenbahnfreunde

Zvláštní vlak spolku OSEF

BR 52 v TurnověZvláštní parní vlak, vedený německou lokomotivou BR 52.8080, vypravil spolek Ostsächsischen Eisenbahnfreunde (www.osef.de) ze saského města Löbau, ležícího severozápadně za Žitavou. Dle jízdního řádu čekala osádku vlaku, kterému bylo pro jízdu po českém území přiděleno číslo Sp 39353/39354, první část trasy: Löbau–Ebersbach–Zittau–Hrádek–Liberec–Turnov–Stará Paka–Jaroměř.

Brzy ráno v Žitavě přistoupili členové Spolku FOD do vlaku, složeného z lokomotivy, služebního vozu, třech velkoprostorových a jídelního vozu MITROPA. Na lokomotivu byl přidělen tzv. pilot, tedy strojvedoucí znalý místních poměrů, vlakvedoucí se dvěma dalšími členy nastoupili do osobních vozů. Po nezbytných úkonech souprava vyrazila na trať bývalé Žitavsko-liberecké dráhy (ZREG), která letos oslaví rovněž 150 let od zahájení provozu.

BR 52 v Žitavě BR 52 v Liberci

Před sedmou hodinou ranní vlak projel okolo bývalé saské výtopny, a zastavil u 5. nástupiště libereckého nádraží, které kdysi sloužilo i saským drahám. Po půlhodinové přestávce, kterou osazenstvo vlaku využilo k prohlídce parní lokomotivy 464.202 od českého zvláštního vlaku, byla zahájena jízda po kolejích 150leté jubilantky. V Turnově byla další ½ hodinová pauza, během níž hasiči doplnili do tendru vodu, cestující si prohlédli stanici s vystavenými historickými vozy a expozicemi a členové Spolku FOD zašli pro výtečné chlebíčky v místním občerstvení.

BR 52 v Turnově Historický nákladní vůz

Následná část cesty vedla hlubokým údolím řeky Jizery a nádhernou krajinou, připomínající horské tratě Alp. Po vystoupání do vrcholové stanice Horka u Staré Paky byla lokomotivě opět doplněna voda, po vedlejší koleji mezitím projel český parní vlak s lokomotivou řady 475.0, nazývané pro její tvary šlechtična. Další jízda do Jaroměře probíhala rychle a bez jakýchkoli problémů.

BR 52 v Horkách u St. Paky Křižování s 475.0

Po příjezdu na nádraží v Jaroměři cestující německého vlaku vystoupili a odebrali se na prohlídku josefovské pevnosti. Parní lokomotiva se po odvěšení soupravy odjela otočit na točnu v depu Hradec Králové, protože jinak by měla při jízdě zpět sníženou rychlost. Souprava vozů byla zatažena do depa, a její personál se během čekání na návrat stroje mohl věnovat zdejším oslavám.

Posun v Jaroměři Lokomotiva Siemens Venkovní expozice

Po návratu parní lokomotiva BR 52.8080 zajela na popelovou jámu, na stanoviště s uhlím a po doplnění vodou najela na vozy odstavené v depu. Odpoledne se soupravou jen přejelo na dopravní kolej před staniční budovou, kde nastoupili cestující, a po rozkazu k odjezdu se vlak vydal na zpáteční cestu.

BR 52 v Jaroměři Příprava uhlí v depu Na popelové jámě

Zpáteční trasa byla téměř shodná, včetně dopravních přestávek. Na Horkách se opět doplňovala voda, ve Staré Pace se navíc křižovalo se zvláštním vlakem z Liberce (stará známá 475.0). Jen z Turnova se odjíždělo s malým zpožděním, způsobeným pozdním příjezdem rychlíku ČD. Poslední část cesty pod zajištěním Spolku FOD se podařilo urychlit, neboť hodinová pauza v Liberci byla za tmy zbytečná a po doplnění tendru vodou vlak mohl vyrazit do německé Žitavy. Tam se také naše trasy rozdělily, popřáli jsme tedy osádce zvláštního vlaku šťastnou cestu a vyrazili nocí domů, na Frýdlantsko.

Křižování v Horkách BR 52 ve Staré Pace Návštěva na páře Prohlídka stroje Doplňování vody Odjezd ze Žitavy

Slovo na závěr

Zvláštní jízdenkaPoděkování patří všem, kteří se na této „mezinárodní“ akci podíleli, počínaje pořadatelským spolkem Ostsächsischen Eisenbahnfreunde a dalšími sdruženími a jednotlivci: Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft, Railtrans, Spolek železniční výtopna Jaroměř a rovněž panu M. Martinovi za překladatelské služby.

zpět

.

© 2009 spolek Frýdlantské okresní dráhy